Tuesday, November 11, 2014

Inspirasi

ini post yang ditulis gaya aku bercakap real-life. Ya aku cakap dengan 'aku'. Bagi aku (dan jugak disokong oleh kawan aku) penggunaan aku-kau rasa lebih rapat. Senang nak 'voice-out' kononnya.

Inspirasi.

Dulu (sekarang jugak tapi tak sempat) suka sangat bukak design blog, usha tumblr orang, usha blog orang, usha website tengok design-design yang smart and menarik. Terasa 'terinspirasi'. Yeah kalo korang usha design-design yang aku buat untuk events, aku ada design yang aku guna as basic reference dan lalu diolah jadi something yang kononnya inspired. 

kononlah. 

And one time dulu, aku jumpa blog sorang ni, kind of kpop-blog and design. One of the first few (and a only a few actually) malaysian blog yang aku jumpa cenggitu. kpop, designer and post dia sangat interesting. One of the thing yang aku nampak time tu ialah layout blog dia. Simple gila. 

Nak dijadikan cerita

That's what I base of for this blog's layout. Aku tak sentuh langsung dia punya coding ke hapa. Aku usha, pastu aku nampak ada basic blogger template yang memang blogger dah sediakan. Aku guna and ta-dah. Nilah jadinya. 

And then.

aku tak pasti, kalau the person yang aku guna blog dia as reference tu rasa aku curi idea dia. Sbb memang aku time tu selalu bukak blog dia (dah suka, aku bukak lah selalu). Aku tak reti nak coding apa benda, yang coding aku tau ialah tukar benda-benda simple dalam tumblr, cam tukar font, color or letak link page. Tu je. But time tu memang aku admit aku check satu-satu dia punya layout. Size font cemana lah semua. Setakat tu je. Aku tak buat ctrl+shift+I nak dapatkan coding dia. Aku just compare-compare gitu. Aku fikir, kalaulah layout ni lebih kurang cam tumblr aku kan best, nampak lawalah sikit. Aku fikir gitulah.

Suddenly

Aku bukak balik blog dia, aku terasa macam...

Dia suspect aku curi idea blog dia, aku try fikir positif, bukan aku yang dia maksudkan... aku tak tahu. Well, time tu aku betul-betul cam nak take the challenge, blogging selalu balik, dah lama tak blogging. Bila dilabel cam tu, aku terus rasa aku hilang 'passion' nak teruskan blogging. Sekarang aku pun dah cam lost, apa guna aku blogging? Aku dah macam blogging dah dekat twitter, lagi best, real time dah boleh bagi tau apa yang berlaku kat sekeliling aku. Senang cerita, tak payah nak karang-karang segala bagai. Kat twitter pun dah sampai 90 ribu post... heh.

Entahlah

to that blogger, kalau lah. aku ulang 

/kalau lah/ awak baca this post, saya mintak maaf sangat, tak niat nak curi idea layout blog awak. Sorry kalau buat awak rasa macam tu. 

That's the difference kalau aku cakap dengan orang. Although korang yang baca ni maybe aku tak kenal sorang pun, aku menulis ni aku rasa cam aku cakap dengan komputer yang aku guna ni, lol rasa rapat dengan komputer lak haha. Yang kawan rapat or dah kenal lama, senang ja nak ber-aku-kau, tapi yang tak kenal, nak cakap [depan] tu, of course la aku guna saya-awak. formality lah katakan.

Well, ciao. Assalamualaikum. 

p/s: seronok jugak menulis cam ni haha. 

No comments: